Kodėl verta pačiam keisti elektrinio paspirtuko bateriją?
Tiesą sakant, daugelis Šiaulių gyventojų net nežino, kad elektrinio paspirtuko baterijos keitimas namuose yra visai įmanomas dalykas. Daugelis iškart lekia į servisą, o ten – palaukite eilėje, palikite įrenginį savaitei, o dar ir sumokėkite nemažą sumą už darbą. O juk galima sutaupyti ir laiko, ir pinigų.
Baterijos keitimas savo rankomis – tai ne raketų mokslas. Jums nereikės inžinerijos diplomo ar specialių įgūdžių. Pakanka šiek tiek kantrybės, tinkamų įrankių ir šios instrukcijos. Be to, pačiam atlikus šį darbą, geriau suprasite savo transporto priemonės konstrukciją ir ateityje galėsite greičiau diagnozuoti kitas problemas.
Finansiniu požiūriu – irgi verta. Servise už baterijos keitimą gali prašyti nuo 50 iki 150 eurų už darbą, priklausomai nuo paspirtuko modelio. O jei pats atliksi šią procedūrą, sumokėsi tik už naują bateriją. Šiauliuose yra keletas elektronikos parduotuvių, kur galima įsigyti kokybišką bateriją už protingą kainą.
Kokius įrankius ir medžiagas reikės pasiruošti?
Prieš pradedant bet kokius darbus, būtina turėti visus reikalingus įrankius. Nieko baisaus – dauguma jų tikriausiai jau yra jūsų garaže ar sandėliuke.
Pirmiausia jums reikės atsuktuvų rinkinio. Dažniausiai elektriniai paspirtukai sumontuoti naudojant Phillips tipo (kryžminis) arba Torx tipo varžtus. Patikrinkite savo paspirtuko modelį – kai kurie gamintojai naudoja specialius saugumo varžtus, kuriems reikia specifinių antgalių. Šiauliuose tokius įrankius galite rasti „Ermitaže” ar „Senukai” parduotuvėse.
Taip pat pravers multimetras – nedidelis elektroninis prietaisas, kuris padės patikrinti baterijos įtampą ir įsitikinti, kad naujoji baterija veikia teisingai. Jei neturite, galite įsigyti paprasčiausią modelį už 10-15 eurų.
Nepamirškit ir apsauginių pirštinių – geriau apsaugoti rankas nuo galimų įbrėžimų ar sąlyčio su baterijos kontaktais. Dar pravers mažas žibintuvėlis ar galvos lempa, nes kai kurios paspirtuko vietos gali būti prasčiau apšviestos. O jei turite išmaniąją kamerą ar telefoną – puiku! Fotografuokite kiekvieną žingsnį, kad vėliau žinotumėte, kaip viską surinkti atgal.
Kaip saugiai išmontuoti seną bateriją?
Dabar pereikime prie praktinės dalies. Pirmiausia – saugumas! Prieš pradėdami bet kokius darbus, įsitikinkite, kad paspirtukas yra visiškai išjungtas ir atjungtas nuo kroviklio. Palaukite bent 10-15 minučių po paskutinio naudojimo, kad sistema atvėstų.
Daugumoje elektrinių paspirtukų baterija yra įmontuota į pagrindą – tą platformą, ant kurios stovite važiuodami. Kai kuriuose modeliuose ji gali būti ir stovo viduje. Pirmiausia reikia nuimti apsauginį dangtelį. Paprastai jis pritvirtintas 4-8 varžtais. Atsukite juos ir atsargiai nuimkite dangtelį. Dėmesio – po juo gali būti laidų, tad netraukite per stipriai.
Kai pamatysite bateriją, pastebėsite, kad ji prijungta keliais laidais. Paprastai tai raudoni (pliusas) ir juodi (minusas) laidai, kartais dar ir balti ar mėlyni – tai valdymo sistemos laidai. Labai svarbu nufotografuoti arba nusibraižyti schemą, kaip šie laidai buvo prijungti. Tai jums labai padės surinkimo metu.
Prieš atjungdami laidus, patikrinkite, ar nėra kokių nors fiksatorių ar spaustukinių jungiamųjų elementų. Daugelis šiuolaikinių paspirtukų turi specialius konektorius, kuriuos reikia atsargiai atspausti, o ne tiesiog traukti. Jei trauksite per jėgą, galite sugadinti jungtis, o naujos dalys Šiauliuose gali būti sunkiai prieinamos.
Tinkamos naujos baterijos pasirinkimas
Čia daugelis daro klaidų. Negalima tiesiog nueiti į parduotuvę ir pasakyti „duokite man bateriją paspirtukui”. Baterijos skiriasi pagal įtampą (voltažą), talpą (ampervalandžius), dydį ir jungiamųjų elementų tipą.
Pirmiausia pažiūrėkite į senos baterijos etiketę. Ten turėtų būti nurodyti pagrindiniai parametrai: įtampa (paprastai 24V, 36V, 48V ar 52V) ir talpa (dažniausiai nuo 7Ah iki 20Ah). Būtinai įsigykite bateriją su tokiais pačiais parametrais. Jei įdėsite didesnės įtampos bateriją, galite sudeginti paspirtuko valdymo elektroniką.
Šiauliuose naujas baterijas galite įsigyti specializuotose elektronikos parduotuvėse arba užsisakyti internetu. Jei užsakote internetu, patikrinkite pardavėjo reputaciją ir garantijas. Geresnės kokybės ličio jonų baterijos kainuoja nuo 100 iki 400 eurų, priklausomai nuo talpos ir gamintojo.
Dar vienas svarbus dalykas – baterijos tipas. Šiuolaikiniai elektriniai paspirtukai naudoja ličio jonų (Li-ion) arba ličio polimero (Li-Po) baterijas. Jos lengvesnės ir ilgaamžiškesnės nei senosios švino rūgšties baterijos. Jei jūsų paspirtukas buvo su ličio baterija, būtinai keiskite į tokią pačią – ne į pigesnę švino rūgšties alternatyvą.
Naujos baterijos montavimo procesas
Turite naują bateriją rankose? Puiku! Dabar atlikime montavimą atvirkštine tvarka nei išmontavome. Bet ne taip greitai – pirmiausia patikrinkime naująją bateriją.
Prieš montuodami, multimetru patikrinkite naujos baterijos įtampą. Ji turėtų atitikti specifikacijose nurodytą vertę (galbūt šiek tiek didesnę, jei baterija pilnai įkrauta). Jei rodmenys labai skiriasi arba visai nėra įtampos, baterija gali būti defektinė – nemontuokite jos.
Dabar atsargiai įdėkite naują bateriją į tą pačią vietą, kur buvo senoji. Įsitikinkite, kad ji gerai įsitvirtina ir nesvyruoja. Kai kuriuose modeliuose yra specialūs laikikliai ar lipnios juostos, kurios laiko bateriją vietoje. Jei senoji turėjo tokius elementus, perkelkite juos ant naujos baterijos.
Dabar pats atsakingiausias momentas – laidų prijungimas. Naudokite tas nuotraukas ar schemą, kurią padarėte išmontavimo metu. Prijunkite laidus tiksliai taip pat, kaip jie buvo prijungti prie senosios baterijos. Labai svarbu nepajungti pliuso ir minuso vietomis – tai gali sukelti trumpąjį jungimą ir sugadinti elektroniką.
Prijungę laidus, dar kartą viską patikrinkite. Ar visi laidai tvirtai prijungti? Ar nėra laisvų ar pažeistų laidų? Ar baterija gerai įsitaisiusi savo vietoje? Tik įsitikinę, kad viskas gerai, galite uždėti apsauginį dangtelį ir pritvirtinti jį varžtais.
Pirmasis įjungimas ir testavimas
Neįjunkite paspirtuko iš karto pilna galia ir nelėkite į gatvę. Pirmiausia reikia atlikti kelis saugumo patikrinimus.
Prijunkite kroviklį ir pabandykite įkrauti bateriją. Turėtų užsidegti krovimo indikatorius. Jei nieko nevyksta arba matote klaidos pranešimus, nedelsiant atjunkite kroviklį ir dar kartą patikrinkite visus sujungimus. Galbūt kažką praleidote arba neteisingai prijungėte.
Jei krovimas vyksta normaliai, leiskite baterijai įsikrauti iki galo. Pirmasis krovimas po montavimo turėtų būti pilnas – tai padeda baterijos valdymo sistemai (BMS) tinkamai kalibruoti ir atpažinti naująją bateriją.
Po pilno įkrovimo atjunkite kroviklį ir įjunkite paspirtuką. Patikrinkite, ar veikia ekranas, ar rodo teisingą baterijos lygį. Tada atsargiai, dar nestovėdami ant paspirtuko, pabandykite paleisti variklį. Jei variklis sukasi ir viskas atrodo normaliai, galite bandyti trumpą bandomąjį važiavimą.
Pirmasis važiavimas turėtų būti trumpas ir atsargus. Geriausia išbandyti kažkur saugioje vietoje – gal kieme ar tuščioje aikštelėje. Šiauliuose tam puikiai tinka Talkšos ežero aplinka ar Didždvario parko takai. Stebėkite, kaip paspirtukas reaguoja į greitį, stabdymą, ar nėra keistų garsų ar vibracijos.
Senos baterijos utilizavimas Šiauliuose
Dabar turite seną bateriją, kuri guli jūsų garaže. Niekada, girdite, niekada neišmeskite jos į įprastą šiukšlių konteinerį! Ličio jonų baterijos yra pavojingos atliekos, kurios gali sukelti gaisrus ir užteršti aplinką.
Šiauliuose yra keletas vietų, kur galite atiduoti senas baterijas utilizavimui. Pirmiausia – didžiosios elektronikos parduotuvės kaip „Topo centras” ar „Elektromarkt” paprastai priima senas baterijas nemokamai. Taip pat galite nuvežti į Šiaulių atliekų tvarkymo centrą Vijolių gatvėje, kur priima pavojingas atliekas.
Kai kurios specializuotos elektronikos remonto dirbtuvės taip pat priima senas baterijas. Kartais jos net gali sumokėti simbolinę sumą už tam tikrus baterijos komponentus, kurie gali būti perdirbti. Pasiteiraukite vietinėse dirbtuvėse – galbūt rasite tokią galimybę.
Prieš atiduodami bateriją, įsitikinkite, kad ji yra saugiai supakuota. Geriausias būdas – apvynioti kontaktus izoliacine juosta, kad nebūtų galimo trumpojo jungimo, ir įdėti į plastikinį maišą. Taip apsaugosite ir save, ir tuos, kurie tvarkys šias atliekas.
Kaip prailginti naujos baterijos tarnavimo laiką?
Įdėjote naują bateriją ir norite, kad ji tarnautų kuo ilgiau? Yra keletas paprastų taisyklių, kurios gali padvigubinti jūsų baterijos gyvavimo laiką.
Pirma ir svarbiausia – venkite visiško baterijos išsikrovimo. Ličio jonų baterijos nemėgsta būti visiškai tuščios. Geriausia krovimą pradėti, kai baterijos lygis nukrenta iki 20-30%. Taip pat nebūtina visada krovimą tęsti iki 100% – jei planuojate trumpą kelionę, pakanka ir 80% įkrovimo. Tai sumažina baterijos ciklų nusidėvėjimą.
Temperatūra – dar vienas svarbus faktorius. Šiaulių žiemos gali būti šaltos, o ličio baterijos nemėgsta šalčio. Kai temperatūra nukrenta žemiau nulio, baterijos talpa sumažėja, o jos nusidėvėjimas pagreitėja. Jei įmanoma, laikykite paspirtuką šiltoje vietoje. Jei važiuojate žiemą, po kelionės leiskite paspirtukui sušilti kambario temperatūroje prieš kraudami.
Krovimas taip pat turi savo niuansus. Naudokite tik originalų arba gamintojo rekomenduojamą kroviklį. Pigesni analogai gali neteisingai krauti bateriją, kas trumpina jos gyvavimo laiką. Po krovimo atjunkite kroviklį – nereikia laikyti paspirtuko nuolat prijungto prie elektros tinklo.
Jei planuojate ilgesnį laiką nenaudoti paspirtuko (pavyzdžiui, žiemą), įkraukite bateriją iki 50-60% ir laikykite vėsioje, sausoje vietoje. Kas mėnesį patikrinkite įkrovimo lygį ir, jei reikia, papildomai pakraukite. Visiškai išsikrovusi baterija, paliekama ilgam laikui, gali būti negrįžtamai sugadinta.
Kai viskas veikia – džiaukitės rezultatu ir sutaupytais pinigais
Matote? Nebuvo taip baisu, kaip atrodė pradžioje. Dabar jūsų elektrinis paspirtukas vėl veikia kaip naujas, o jūs sutaupėte nemažai pinigų ir įgijote vertingų įgūdžių. Be to, dabar žinote savo transporto priemonę daug geriau nei anksčiau.
Baterijos keitimas namuose – tai ne tik ekonomija, bet ir pasitikėjimo savimi suteikimas. Kitą kartą, kai kils kokia nors smulki problema su paspirtuku, nebijokite jos išspręsti patys. Internete rasite daugybę naudingų vaizdo įrašų ir straipsnių apie elektrinių paspirtukų priežiūrą.
Šiauliuose elektrinių paspirtukų bendruomenė auga, ir vis daugiau žmonių renkasi šį ekologišką transporto būdą. Galbūt verta prisijungti prie vietinių socialinių tinklų grupių, kur entuziastai dalijasi patarimais ir patirtimi. Ten galite rasti ir daugiau naudingos informacijos apie priežiūrą, remontuotinus servisus ir geriausias vietas įsigyti atsargines dalis.
Nepamirškite reguliariai tikrinti savo paspirtuko būklę – ne tik baterijos, bet ir padangų, stabdžių, varžtų. Prevencija visada pigesnė nei remontas. Kartą per kelis mėnesius skirkite 15 minučių apžiūrai, ir jūsų paspirtukas tarnaus ilgus metus be didesnių problemų.